از گیاه وحشی خون فام چه می دانید؟

12

شاید تا به حال اسم خون فام را نشنیده باشید گیاه خون فام یک گیاه وحشی می باشد که برای شما در این پست عکس خون فام را برایتان قرار داده ایم.

گیاه وحشی و دارویی خون‌فام

نام علمی: Lythrum Salicaria

نام انگلیسی: Purple loosestrife

خانواده: خون فامیان (Lythraceae)      

خون‌فام

گیاه علفی چندساله ایست با ساقه ای محکم و ایستاده، که این ساقه های چهارگوش، در بخش فوقانی منشعب می شوند. ارتفاع گیاه بین ۵۰-۱۵۰ سانتیمتر است و عموما در مناطق مرطوب و اغلب به صورت پایابی می‌روید. یک گیاه بالغ دارای ریشه توپی است که ۵۰-۳۰ ساقه از آن می روید و پهنایی تا ۱۵۰ سانتیمتر را در بر می گیرد.برگ های پایینی متقابل و برگ‌های بالایی متناوب است. برگ ها بدون دمبرگ است و شکلی سرنیزه‌ای با نوک‌تیز دارد.گل‌ها ۲-۱ سانتیمتر قطر دارند و به صورت متراکم در گل‌آذین گرزن سنبله مانند شکوفا می شوند هر گل شش گلبرگ دارد و رنگ گلبرگ‌ها ارغوانی-بنفش است. پرچم‌ها ۱۲تایی است و در بخشی یا تماما از جام گل بیرون زده است.میوه کپسول تخم‌مرغی است.این گیاه جنوب غرب و مرکز آسیا، سیبری، شمال افریقا، شمال امریکا و استرالیا می روید و در ایران این گونه رطوبت‌پسند و پایابی عموما در کنار جویبارها، برکه‌ها و دریاچه‌های کم‌عمق، در در نقاط مختلف استان‌های گرگان، مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، ایلام، فارس، همدان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خراسان و تهران می روید.

مصارف و کاربردها:

سرشاخه‌های گل دار این گیاه استفاده می شود و خواص درمانی: قابض، ضداسهال، بندآورنده خون، گندزدا و آنتی‌بیوتیک دارد و استعمال داخلی به منظور معالجه ورم روده در شیرخواران، اسهال خونی باسیلی، خونریزی رحمی و برای معالجه ورم رحم، ترشحات سفید زنانه و نیز …، اولسرهای پا، اگزما، ورم و سرخی نواحی چین‌دار پوست مانند کشاله ران و زیر بغل که بعلت مالش سطح پوست ایجاد می شود بکار می رود (۱۰).-گیاه قابض اصولا برای درمان اسهال و اسهال خونی مصرف میشود. آن را برای تمام سنین با خیال آسوده می توان مصرف کرد، بعضی از دست‌اندرکاران طب گیاهی آن را برای جلوگیری از اسهال کودکان شیرخوار توصیه می نمایند. گیاه را میتوان برای درمان قاعدگی سنگین و خونریزی بین دوران قاعدگی بکار برد. در استعمال خارج بصورت مایع یا ضماد برای التیام زخم‌ها، زخم‌های پا و اگزما بکار می‌رود و برای مداوای تخلیه زیادی دستگاه تناسلی زنان و خارش آن استفاده می‌شود. امروزه مصرف کمی برای درمان بیماری‌های چشمی دارد، اما پیشنهاد می‌شود، می‌تواند آن را برای درمان اختلالات چشمی و بینایی بکار برد (۴).

منبع: گل و گیاه

myportal

۲ مهر ۱۳۹۴

مطالب پیشنهادی